Odenwald

3 april 2013 - Hardheim, Duitsland

Het verslag heeft even op zich laten wachten want we hadden de afgelopen dagen geen internet of een slechte verbinding. We zijn intussen wel verder gewandeld en willen jullie hier graag weer over berichten. Na het laatste verslag liepen we een paar dagen in de buurt van Worms. Saai, saai en nog eens saai. Hetzelfde geldt voor de stad. Snel vergeten dus. We hebben hier nog wel weer een stempel in ons paspoort gekregen. Na Worms liepen we richting Auerbach/Bensheim en zagen achter de stad de heuvels/bergen van het Odenwald. Een prachtig bergachtig gebied. Mooier dan de Hunsruck en minstens zo mooi als de Eifel. We kenden het gebied niet maar kunnen jullie nu aanraden hier een keer te gaan wandelen. Naast de mooie natuur heeft het ook prachtige steden zoals Bensheim, Lindenfels, Ober Mossau, Michelstad en Amorbach. Sommige steden hebben een historisch centrum. In Bensheim zijn we een extra dag gebleven omdat Marianne en Bart bij ons op bezoek kwamen. Het deed ons goed te kunnen zien hoe onze dochter groeit (voor wie het nog niet weet, ze is zwanger). Zaterdag hebben we gezellig samen gewinkeld, gegeten, gedronken en bijgekletst.  Het weer was prima. Sommige mensen zaten al op het terras maar dat vonden we te koud. Ook al zaten we, volgens een oudere inwoonster, in de warmste plaats van Duitsland. Zondag, 1e paasdag, zijn Marianne en Bart een stukje met ons mee gelopen tot we de route kwijt waren. Voor hen was het toen beter om terug te gaan naar de auto en wij vonden even later, met hulp van een passant, de route terug. Rond de middag kwamen we, na een flinke klim, op de Neunkircher Hohe. Op deze berg staat een uitkijktoren met onder in de toren een hutte (cafeetje). De hutte is alleen in het weekend en op feestdagen geopend. Wat een tref. Eenmaal binnen blijkt het helemaal vol te zitten. Een vrouw nodigt ons uit bij haar en haar familie aan tafel te komen zitten. De familie bestaat uit twee zussen, een dochter en de  drie mannen. Het wordt een hele gezellige middag, zeker als de schnaps ook nog op tafel komt. Een van de stellen komt al jaren in Nederland op vakantie. Als onze voettocht ter sprake komt blijkt dat moeder en dochter een voettocht naar Santiago gemaakt hebben. Gespreksstof genoeg. We vliegen bijna de berg weer af en hebben de rest van de dag een glimlach op ons gezicht als we aan deze ontmoeting denken. Hier doe je het (ook) voor! Aangekomen in Lindenfels vinden we een overnachtingsplek in Pension Karina. Er wordt ons gevraagd of we 's avonds mee willen eten. Niet begrijpend wat de bedoeling is zeggen we dat graag te doen. We worden om 18.00 uur beneden verwacht en het diner zal bestaan uit aspergesoep en lamsvlees (Duitse traditie). In een huiskamerachtige ruimte staan twee tafels gedekt en zijn we met nog drie andere gasten. De eigenaren (man en vrouw) zijn druk bezig de maaltijd te bereiden en de zoon helpt een handje in de bediening. Als we aan het hoofdgerecht toe zijn schuift ook het gezin aan tafel om mee te eten. In familiaire sfeer babbelen we heel gezellig met elkaar. Als onze wandeltocht ter sprake komt zijn ze onder de indruk. Op 2e paasdag loopt een man een tijdje met ons op en verteld over zijn wandeltochten in Nepal. Wij zijn onder de indruk. Wat een bijzondere paasdagen. Prachtig.

Op dit moment volgen we een stukje route die we zelf uitgedacht hebben omdat we de wandelroute E8 hebben verlaten. Morgen hopen we bij Tauberbischofsheim de wandelroute "Romantische Strasse" op te pikken en deze te volgen tot Oostenrijk. We zitten lekker in ons ritme en hebben er 600 kilometer op zitten. Het weer is nog steeds hetzelfde. Helaas nog erg fris maar alle dagen droog en meestal zonnig. We vermaken ons nog prima.

Wir danken die menschen die wir trafen auf der Neunkircher Hohe und die menschen von Pension Karina in Lindenfels fur ein ostern die wir nie vergessen werden.

1. Hans:
    Greta en Dick,
    Wat een mooie reis maken jullie. Die ontmoetingen doen me denken aan mijn fietsvakanties vroeger. Als ik jullie verhalen lees krijg ik steeds meer zin om de wandelschoenen aan te trekken en de boel de boel te laten. Voorlopig blijft het bij dagwandelingen in NL. Ook mooi maar tegen die tocht van jullie kan dat niet op. Goeie reis verder en blijf schrijven :-) zodat we mee kunnen genieten.
  2. Bart en Marianne:
    3 april 2013
    De mensen en ontmoetingen maken de reis nog onvergetelijker. Geniet!
  3. Roelof en Jenny:
    Hè greta en dick,
    Nog net voor we gaan slapen even jullie reisverslag lezen.
    Mooi verhaal en fijn dat jullie leuke paasdagen hebben gehad.
    Nog veel wandelplezier we wachten op het volgende verhaal.
    Gr. Roelof en Jenny
    ps. Het is geweldig leuk om opa en oma te zijn.
  4. Marlies:
    3 april 2013
    Wat een mooi verhaal! Leuk om te lezen. Die droom, durf, doe en vooral deel momenten zijn volgens mij dik aanwezig! Geniet er van samen!
  5. Wim en Tineke:
    Dag buurtjes,
    mooi om te lezen dat jullie zo'n plezier hebben en wat een gastvrije ontmoetingen! We krijgen gewoon zin om de wandelschoenen ook aan te doen.. De kippetjes missen jullie trouwens wel, één heeft de heimwee niet overleefd en is 2e paasdag van z'n stokkie gerold.
  6. Wilma Tijmens:
    Hoi Dick en Greta,
    600 km hè, das al een overwinning waard! En hoe leuk is het om van zo'n afstand jullie een beetje te volgen. Het mooie weer komt langzaam aan, dus nu wordt het nog meer genieten. Ik wens jullie nog heel veel plezier en vooral genieten van de gastvrijheid van de mensen die jullie nog tegen komen. Ze bestaan gelukkig nog echt!
    Groeten Wilma Tijmens
  7. Rob van der Velden:
    Hoi Greta en Dick,
    Aandachtig lees ik jullie verhalen. Heel erg leuk wat jullie allemaal meemaken. Gastvrijheid bestaat dus toch nog. Knap hoor dat jullie al 600 km hebben afgelegd. Uit de verhalen maak ik ook op dat jullie met volle teugen genieten van dit avontuur. Geniet van het verdere verloop van jullie reis.
    Groetjes, Rob van der Velden
  8. SJoukje:
    Hallo Greta en Dick,

Wat mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken en dat jullie er zo van genieten.
    Al weer 600 km, is toch een hele prestatie.
    Dat er nog maar vele bij mogen komen!
    groetjes Sjoukje.
  9. Bert en Ina:
    5 april 2013
    Dick en Greta, ook wij hebben jullie blog ontdekt, leuk om jullie verhalen
    te lezen en wat een prestatie, 600 km hebben jullie al in de benen zitten
    geniet van deze bijzonder reis.
    Groeten, Bert en Ina
  10. Anitha:
    5 april 2013
    Gaaf om te ontdekken dat juist ontmoetingen met andere mensen ons leven zo mooi maken.

Geniet, jullie zijn gave mensen en dan ontmoet je vast nog meer gave mensen!
  11. Herman en Derkje:
    6 april 2013
    Hallo Greta en Dick,

Wat een geweldig verhaal en die foto's dat doen jullie er maar zo even bij voor het thuisfront , en ook nog meer dan 600 km in de benen " TOP " .
    Nog veel wandelplezier met jullie voettocht ( het mooie weer komt er aan ) .
  12. Elise:
    8 april 2013
    Leuk om weer wat van jullie te lezen!
    Op naar de volgende 600 km ;-)