Apennijnen en Toscane

19 mei 2013 - Stia, Italië

Nadat we de Povlakte overgeslagen hebben zijn we verder gewandeld in de Apennijnen. Een mooi heuvelachtig gebied. De eerste dagen gaan we alleen maar omhoog. We volgen nog steeds Reitsma's fietsroute. Ondanks het autoverkeer vinden veel wielrenners dit schijnbaar ook een mooie route. Als we in de buurt van de passen komen, we moeten er twee over, wordt het aantal fietsers beduidend minder en neemt het aantal motorrijders toe. Met al dit verkeer in de bochtige wegen is het niet altijd even makkelijk lopen. Maar de omgeving is mooi en de eerste twee dagen hebben we prachtig weer. Op de derde dag wordt het een beetje regenachtig. Later in de middag, als we in het hotel zijn, komt het regelmatig met bakken uit de lucht. Ook 's nachts en de volgende dag gaat dit zo door. Het weerhoudt ons er niet van om met frisse moed op pad te gaan. Al vrij snel moeten we langs een erg drukke verkeersweg lopen. Dat voelt niet goed. Het is niet alleen onveilig voor ons, maar de auto's die uitwijken voor ons zijn weer een gevaar voor het tegemoetkomende verkeer. Na vijf kilometer besluiten we te stoppen bij een halte en de bus te nemen naar Florence. We hebben heel veel geluk, want we zien dat op deze lijn maar een paar bussen per dag naar Florence gaan en met een uurtje komt er één. Anders hadden we de keus tussen twaalf kilometer door lopen of dezelfde weg weer terug. Vanaf Florence volgen we de franciscaanse voetreis, beschreven door Kees Roodenburg. De wandelroute begint in San Ellero. Het advies is om hier met de trein naar toe te gaan omdat er te veel verkeer is op de wegen rond Florence. We reizen gelijk door naar San Ellero. Wat is het toch weer heerlijk om op kleine landwegen en bospaden te lopen. Op de fietsroute hebben we al meerder fietsers gezien met bepakking, nu treffen we veel wandelaars met backpacks. Degenen die we spreken hebben allemaal het zelfde doel, Rome. We zijn in Toscane en lopen eerst door een gebied met de bekende cipressen en olijfbomen. Daarna gaat het over in een heel bosrijk heuvellandschap met af en toe een weiland. Dit is een minder bekend deel van Toscane, erg mooi. De weersomstandigheden zijn nog niet optimaal, maar tijdens het wandelen is het in ieder geval droog. Dan moet je natuurlijk niet je evenwicht verliezen bij het oversteken van een stroompje. (Wat een uitvinding die sneldrogende kleding.) We ondervinden Italië zoals Italië kan zijn. Heel hartelijk en behulpzaam. Zonder een woord te zeggen een roos krijgen van iemand die in de tuin aan het werk is. Een stapel rijk belegde broodjes toegestopt krijgen voor onderweg. Helpen zoeken naar een overnachtingsplek. In de tuin van de B&B genieten van het landschap. Maar ook een koude douche, of een douche waar na een paar minuten helemaal geen water meer uitkomt. Een ontbijt bestaande uit een croissant en een kopje koffie. (we hebben toch echt iets meer nodig voor onze wandeldag begint) Heerlijke maaltijden, zonder menukaart maar waarbij je verteld wordt waaruit je kunt kiezen. Met handen en voeten elkaar duidelijk maken wat je bedoelt. Een espresso vinden we intussen heerlijk. We genieten met volle teugen en gaan met veel vertrouwen onze laatste wandelweken tegemoet.

1. Mark, Marjolein en Jelle:
    20 mei 2013
    Fantastisch!!! Mooi verhalen mooie foto`s!!
    En op tijd weer terug voor het nieuwe volleybalseizoen :-)
  2. Hans:
    20 mei 2013
    Het blijft genieten om mee te lezen met jullie avonturen. Het liefst zou ik de wandelschoenen aan doen en er ook een paar maanden op uit trekken. Wie weet....
  3. Jeannette:
    20 mei 2013
    Erg inspirerend jullie verhalen. Met het beetje wandelen wat ik doe, denk ik veel aan jullie. Heel fijn, dat jullie tijd krijgen om Rome te halen. Geniet er lekker van. Ik hoop dat het weer ook nog wat aantrekkelijker wordt.
  4. Anitha:
    20 mei 2013
    Mooi hoor en wat zullen jullie ondertussen een conditie hebben.
    Geniet van de mooie natuur en elkaar!
  5. Marianne:
    Hoi Greta (en Dick),
    Net terug van een weekendje Tirol (grotendeels met de auto:) )heel leuk om al jullie verhalen weer te lezen! Na de bergen zelf ervaren te hebben nieuw respect voor jullie onderneming! :)
    Tof dat jullie door kunnen tot Rome!
    Geniet ervan!
  6. Marjon:
    20 mei 2013
    Florence.....Sienna......ach heel Toscane.....betoverend! Laat dit prachtige landschap en gastvrije bevolking jullie ook enigszins betoveren....
  7. Andries, Dorien en Silke:
    21 mei 2013
    Heel indrukwekkend allemaal.
    Nogmaals "diep respect" hoeveel kilometers er door jullie gelopen worden.
    Mooie verhalen en mooie foto's. Zo te zien zijn jullie volop aan het genieten.
    Succes in de laatste weken.
  8. Herman en Derkje:
    21 mei 2013
    Hallo Greta en Dick ,

Begin maart hebben velen gedacht waar beginnen ze aan
    lopend naar ROME, maar nog een paar kilometer en dan
    hebben jullie het zomaar geflikt "GEWELDIG"
    Veel succes de laatste weekjes met jullie voettocht.
    Gr. uit een kletsnatte Dalfsen
  9. Gerda van der Vegt:
    22 mei 2013
    Hoi Dick en Greta,
    Ik had al een tijdje jullie verslagen niet gelezen, maar inmiddels al wel gehoord dat jullie door kunnen lopen tot Rome. Super! Wat hebben jullie veel beleefd en gezien de afgelopen tijd. Jullie rugzak is al flink gevuld met mooie herinneringen. Heel veel plezier gewenst de komende weken op weg naar het einddoel.
  10. Willem:
    26 mei 2013
    Hallo dappere stappers
    En dan is het de eerste zondag in juni V.A.W. dag........ vorig jaar was het happen en trappen, dit jaar zal het denk ik niet veel anders zijn. Voor jullie is het sjouwen en smakken, wij zullen er eentje nemen (zonder hoogtevrees) op jullie en op jullie reis.
    Nog veel wandelplezier toegewenst.
  11. Marijke en gerrit:
    27 mei 2013
    Hallo Dick en Greta wij zijn er weer van de rond reis aan de middelandse zee en italie begrijp dat jullie de eind streep haalen nog veel wandel plezier de laatste weken en tot ziens in oudleusen groeten gerrit en Marijke
  12. Daniëlle:
    30 mei 2013
    Hallo Greta en Dick,

Wat een geweldig verhaal weer! En leuk, die cornetto en caffe bij het ontbijt.... typisch italiaans, maar voor wandelaars kun je beter in Engeland zijn met eieren en spek! wat ontroerend dat jullie een roos kregen onderweg. De italianen die ik ken zijn ook heel lief, maar is dit vanwege jullie pelgrimage? Veel plezier en succes bij het laatste stuk!
    Groetjes, Daniëlle
  13. Henry en Alice:
    31 mei 2013
    Hallo Greta en Dick
    Even een reactie uit een eindelijk zonnig Oudleusen, geweldig dat jullie de tocht kunnen afmaken. En alles wat jullie onderweg meemaken.Geniet er nog van, maar Oudleusen is straks vast ook weer prachtig, met z' n lieve spontane mensen en een tuin vol bloemen, en de buxus die alweer geknipt moet worden ha ha. Veel succes nog groetjes van ons.