Aftellen

11 juni 2013 - Calvi Dell'Umbria, Italië

Nog zeven etappes, nog acht dagen voor de familie naar Rome komt, nog 97 kilometer te gaan en al 1917 kilometer gelopen. We zijn nu echt aan het aftellen. De heuvels worden lager, de wandelpaden breder en we treffen minder wandelaars. Voor ons een goede gelegenheid alles rustig te laten bezinken en langzamerhand weer met beide benen op de grond te komen. Gelukkig niet meer in de modderige klei, want het wordt steeds droger en warmer. Nadat we zaterdag 1 juni Spello hadden verlaten werden we 's middags in Montefalco hartelijk ontvangen door Emanuela Brizi, de eigenaresse van een B & B. Ze vraagt of we zondag blijven, want dan kunnen we meehelpen met de straatversiering voor de sacramentsdag. Op  sacramentsdag trekt er een processie door de straten van Montefalco. De straten worden bedekt met zelfgemaakte tapijtjes van bloemen en gekleurd zaagsel. Met een mal worden verschillende vormen gemaakt of men maakt een eigen creatie. Soms zijn het echt kleine kunstwerken. Zondagmorgen om negen uur is iedereen al drukdoende en wij helpen een handje mee. Om elf uur zitten de meeste mensen in de kerk, een handje vol loopt nog door de straten voor de finishing touch. Na de mis trekt de processie door de stad en loopt één priester over de tapijtjes. Alle andere mensen lopen er langs. Volgens Emanuela horen wij nu bij de gemeenschap van Montefalco. Voor ons was het leuk dit mee te maken en samen te werken met mensen die alleen Italiaans spreken. 's Avonds hebben we uitstekend gegeten in het restaurant van de buurman, de broer van Emanuela. Wat kan die man lekker koken. De volgende overnachting is in Spoleto, bij de zoon van Emanuela. Hij is al even gastvrij. We zijn van plan om de volgende dagen een alternatieve route te nemen omdat er, tot dan, nog steeds veel regen valt. Helaas blijkt het enige alternatief de bus of trein te zijn en dat gaan we echt niet doen. Dus toch maar de bergen in. Achteraf een hele goede keuze. We komen boven op een berg in een agriturismo terecht met een geweldig mooi uitzicht op het dal. Op dat moment is het heerlijk zonnig weer en kunnen we er volop van genieten. 's Avonds worden alle gasten, zes wandelaars en vier vakantiegangers, om acht uur aan tafel verwacht om samen met de familie, alleen de mannelijke familieleden, te eten. De vrouwen zijn in de keuken. Niet wetende dat de familie mee eet neemt Dick plaats aan het hoofd van de tafel. Hij wordt vriendelijk verzocht aan de zijkant van de lange tafel plaats te nemen omdat het hoofd van het gezin "capo di famiglia"  hier hoort te zitten. Het is een vriendelijke spraakzame man. Gelukkig kunnen de Duitse vakantiegangers hier en daar iets vertalen. We treffen nu minder wandelaars dan op de route van Florence-Assisi. Een aantal nachten hebben we hetzelfde onderkomen gehad als drie mannen uit Oostenrijk en waren dan de enige gasten. De Italianen zijn allervriendelijkst. Als we onderweg even staan te kijken om uit te zoeken hoe we verder moeten dan vraagt men ons of alles in orde is. Soms komen ze zelfs terugrijden met de auto. In de kleinere dorpen weten ze schijnbaar al welke weg je moet nemen en wordt er al gewezen welke kant je op moet. We hebben twee dagen in noord-westelijke richting gelopen, maar gaan nu weer zuidwaarts. Door het volgen van deze route komen we op plaatsen in Italië die niet toeristisch zijn en die we anders, zeer waarschijnlijk, nooit zouden hebben gezien. Morgen verlaten we Umbrië en komen dan in de regio Lazio. Vandaag hebben we de laatste lange etappe gehad met duizend meter stijgen en duizend meter dalen. Volgens de schrijver van de route doe je hier zeven en een half uur over. Wij hadden acht en een half uur nodig omdat we een extra rondje op de berg hebben gemaakt met nog eens honderd meter extra klimmen. Gelukkig was er weer een vriendelijke Italiaan die ons op het goede spoor zette. De komende etappes zijn maximaal vijf uur en de hoogte verschillen niet boven de zeshonderd meter. Met nog één extra dag, als rustdag of voor onvoorziene omstandigheden, hopen we op woensdag 19 juni ontspannen Rome binnen te wandelen.

1. Hans:
    11 juni 2013
    Fantastisch mooie reis! Nog een week genieten van de reis en dan nog jaren nagenieten :-) We blijven jullie volgen op de laatste etappes.
  2. Marjon:
    11 juni 2013
    Super, geweldig, gaaf en nog 88 andere superlatieven!!!!! Wat een reis, wat een ervaring, wat een ontmoetingen, wat een lichamelijke inspanning, wat een inzichten en soms ook wat een afzien. En dan ook nog het doel mogen behalen....terwijl het doel (Rome) natuurlijk helemaal niet het doel is. Mijn nederige respect mensen. Geniet nog even van deze 'eenzaamheid' en over 8 dagen volop genieten van de hereniging met jullie familie!!!
  3. Ineke:
    11 juni 2013
    Super nog maar een paar km en een aantal dagen en dan Rome en familie!!!.
    Geniet van de laatste dagen/weken..
  4. Jeanet:
    12 juni 2013
    De laatste loodjes.... dat gaat helemaal lukken!
    Nog veel plezier en tot gauw!!
  5. Elise:
    12 juni 2013
    Heel veel plezier nog deze laatste periode!
  6. Marcel:
    Dag Greta en Dick,

Ik heb jullie de afgelopen maanden van de zijlijn (online) gevolgd. De finish is in zicht. Nog even doorstappen. Alvast een dikke proficiat van deze kant. Op 29 juli vertrek ik zelf, vanaf Weert. Ik hoop op dezelfde gastvrijheid onderweg zoals jullie die hebben ervaren. Groet Marcel
  7. Bertus en Diny Lindeboom:
    Hallo Greta en Dick

Gweldig knap hoor.
    Geniet nog van de laatste etappes
    Op naar ROME.

Tot gauw in Oudleusen

Gr van Bertus en Diny
  8. Jeannette:
    13 juni 2013
    wat zien jullie er heerlijk ontspannen uit op de foto. Echt niet als aanstaande opa en oma. Heel veel plezier nog op het laatste stukje
  9. Gerbrand en Anna:
    Obbiettivo quasi raggiunto.
    Veel succes met de laatste kilometers, helaas hebben jullie niet echt italiaans weer gehad tot nu toe maar dat zal deze laatste week wel anders zijn, volop zon in vooruitzicht!!!
    FORZAAAAAAAA :)
  10. Willem:
    Hoi Dick en Greta,
    Geweldig om te lezen dat de eind streep inzicht is,wij vinden het machtig prachtig dat jullie dit hebben mogen en kunnen doen.
    Geniet van de laatste dagen en van het weerzien met de familie.
    En dan op naar weer een nieuwe periode in jullie leven ,het grootouderschap,
    Hartelijke groet van ons Willem en Hennie
  11. Jannette van Eerbeek:
    13 juni 2013
    Dit moet een geweldig avontuur zijn. Leuk om jullie belevenissen te volgen. Veel succes en loop plezier voor de laatste etappes. Doe de paus de groeten van me als jullie in Rome zijn.
  12. Herman en Derkje:
    Hallo Greta en Dick
    Nog enkele (km)meters en jullie doel is bereikt wat een prestatie ,
    voor ons zijn de verhalen en foto's net een leuk vakantie boek, fijn dat we zo
    met jullie mee konden genieten. Succes met de laatste loodjes,veel plezier
    samen met de familie in Rome en een goede (vlieg)reis terug.
    En dan voor jullie de volgende belevenis (oma en opa) worden.
    Gr. uit dalfsen
  13. Tine und Richard:
    14 juni 2013
    Hallo Greta und Dick,
    wir wünschen euch alles Gute auf den letzten Kilometern bis Rom. Wie gerne würden wir mit euch laufen!
    Liebe Grüße Tine und Richard
  14. Anton en jansje:
    15 juni 2013
    Hallo Greta en Dick,

En nu ook nog even lopend terug,!!!!!!!!!!! Geniet van de laatste dagen en we zien jullie volgende week terug in de Wolfkampstraat.
  15. Gerda van der Vegt:
    16 juni 2013
    Wat een belevenissen! Nog een paar dagen en dan is het einddoel bereikt.
    Ik wens jullie nog een paar mooie wandeldagen en een fijn weerzien met de familie. Geniet ervan.
  16. Gerrit en Marijke Pierik:
    16 juni 2013
    Wat een prestatie, sommigen geloven het niet, lopen naar Rome .
    Nog heel even door, dan even genieten van Rome met de familie.
    En dan zien we jullie weer thuis.
    Tot gauw.
    Gerrit en Marijke
  17. Janneke buitenhuis:
    18 juni 2013
    Bijzonder om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Hopelijk lukt het om ontspannen Rome te bereiken en dan jullie familie weer te zien!
    En dan nog een paar gezellige relaxte dagen met zijn allen in Rome.
    Hartelijke groeten Jan en Janneke
  18. Ineke:
    18 juni 2013
    Webcam is geïnstalleerd, nu wachten op jullie binnenkomst....
    team Middelpunt