We wandelen stevig door

9 april 2013 - Dinkelsbühl, Duitsland

Hoera, we hebben, voor ons, goed nieuws ontvangen uit Zwolle. We kunnen zeker nog een aantal weken verder wandelen. Collega's van Het Middelpunt en Omegazorg we zijn jullie dankbaar!

Woensdag 3 april hebben we het wandelpad Romantische Strasse opgepakt en lopen nu in de deelstaat Beieren. Een heuvelachtig landschap, soms heel mooi maar er zijn ook zeker minder mooie delen. Het weer en het seizoen zijn hierop waarschijnlijk ook van invloed. Wat er uitspringt zijn  twee hele mooie steden met een goed bewaard gebleven historische binnenstad, Rothenburg ob der Tauber en Dinkelsbuhl. In beide steden hebben we, na onze wandeletappe, een rondwandeling gemaakt. Mocht je in de buurt zijn dan zijn deze steden zeker een bezoek waard. De kans is wel groot dat je een buslading Japanners tegenkomt. Wij kwamen ze al tegen op maandagmorgen om half negen. Maandag 8 april hebben we een record aantal kilometers gelopen. Vijf en dertig!  Gelukkig zijn we niet verkeerd gelopen. 's Nachts waren de voeten nog steeds aan het "jodelen"  maar we hebben het wel geflikt. Voor degene die het interesseert, de beschrijving in het wandelboekje van de Romantische Strasse is goed en er zit een duidelijke route kaart bij. De bewegwijzering is grotendeels goed. De route gaat helaas wel veel over verharde- en/of asfaltwegen.

Dat wij met een backpack lopen is voor de mensen die we tegenkomen regelmatig de reden te vragen waar we naar toe gaan. Onze duitse uitspraak is meestal aanleiding om te vragen waar we vandaan komen. Als we vertellen dat we wandelend uit Nederland komen is de verbazing groot. Als we zeggen dat we naar Rome lopen is de verbazing nog groter of is er ongeloof. De reacties varieren van "ganz toll" tot "wissen Sie dass es in 2013 Flugzeuge und Auto's gibt"  of we krijgen nog wat lekkers toegestopt voor onderweg. Het zijn ook nogal eens mensen die zelf naar Santiago zijn gelopen of er graag naar toe willen lopen of fietsen. Zelfs het gewicht van de rugzak werd gewogen door een passant. De temperatuur loopt ook hier gelukkig langzaam op, al is het intussen gaan regenen. Gelukkig hebben we er nog geen last van gehad. Voor morgen is de voorspelling niet zo gunstig. We zullen zien. We hopen morgen in ieder geval de 750 kilometer vol te maken.