Koblenz

18 maart 2013 - Koblenz, Duitsland

We zijn in Koblenz!! Vandaag, 18 maart, zijn we na 300 kilometer lopen aangekomen in Koblenz. Al jaren komen we, als we op vakantie gaan, over de snelweg langs deze plaats. Bij Koblenz hebben we het gevoel "we zijn weg" en op de terugreis het gevoel "we zijn bijna thuis". We zijn weg! Leuk om deze stad nu een keer wandelend binnen te komen.

De temperaturen zijn op dit moment 's nachts nog wel onder nul maar overdag tussen de 5 en 10 °C. Gelukkig smelt de sneeuw en kunnen we de wandelpaden weer vinden. De afgelopen week was dat wel anders. Woensdag, 13 maart, waren we na 2 kilometer onze route al kwijt. Via (auto)wegen kom je ook wel op je eindbestemming, maar het is  niet altijd even prettig lopen. Verderop dachten we een fietsroute te hebben gevonden en kwamen we in decimeters hoge sneeuw terecht. Ook nu weer prachtige winterse plaatjes, maar wel zwaar om doorheen te lopen. Als dan ook de afstand (later blijkt dat we 6 km. omgelopen zijn), of de tijd die je denkt nodig te hebben flink tegenvalt dan voelen we ons wel bikkels. Donderdag hadden we onverwacht een rustdag. 's Morgens begon het opnieuw te sneeuwen. Tijd om ons te beraden over alternatieven. We kochten een fietsroutekaart en maakte onze eigen route. Het toeval wil dat deze route korter is dan onze oorspronkelijke route en we zo in twee dagen weer aan kunnen sluiten op de E8, onze wandelroute. Af en toe gaat de fietsroute over de (auto)weg, maar meestal is het een vrijliggend fietspad of bospad. De paden zijn niet sneeuwvrij, maar veel duidelijker zichtbaar. Als we vrijdagmorgen vertrekken is het nog erg fris en het zonnetje schijnt. Navraag bij de bakker leert dat het 's nachts -15°C is geweest. Gelukkig loopt de temperatuur overdag snel op. We vonden het niet meer nodig om een dag van te voren een hotel te reserveren. Mogelijkheden genoeg, dachten wij. Het verbaasde ons dan ook toen we zaterdag rond vijf uur in Sinzig aankwamen en er geen enkel hotel (meer) was in deze plaats. Gelukkig was er wel een treinstation en waren we in 3 minuten in een volgende stad waar we wel iets konden vinden. De afgelopen dagen hebben we langs de Rijn gelopen. Gisteren hadden we nog een paar venijnige klimmetjes (vinden we wel heel leuk) maar geleidelijk gaan de hoogte verschillen weer naar de tientallen meters. De omgeving vinden we nu wat minder mooi. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met het jaargetijde. De boomgaarden waar we vandaag doorheen hebben gelopen zullen over een paar maanden flink in bloei staan en dat zal  ongetwijfeld een prachtig gezicht zijn. De Rijn is mooi maar trekt ook veel industrie. Morgen een dagje Koblenz. Het wordt weer tijd voor een wasje, wat boodschappen en misschien kunnen we nog wat bagage terugsturen naar huis.  We zullen ook niet vergeten even van de stad te genieten voor we weer verder gaan. Op naar de vierhonderd.

1. Hans:
    19 maart 2013
    Het was even stil maar weer een mooi stuk er bij. Veel plezier verder! Hans
  2. Ineke:
    Hi,
    Ziet er goed uit...en nu op naar de lente en de volgende 100 km
    Veel plezier
    ineke
  3. Anitha:
    19 maart 2013
    Gaaf om jullie verhalen te lezen. Vind het erg stoer! geniet van alle mooie momenten en hopen op iets meer zon.
  4. Anton en Jansje:
    20 maart 2013
    Dit hadden jullie van te voren ook niet bedacht, wandelen in de sneeuw. Met temperaturen 's nachts van -15 C. Het maakt de prestatie wel meer bijzonder.
    Veel wandelplezier nog en we zien uit naar jullie verhalen.
  5. Bertus en Diny Lindeboom:
    20 maart 2013
    De eerste 300 kilometer zit erop :TOP.
    Hopen op mooier weer
    De lente laat wel op zich wachten dat is jammer
    Veel loop plezier groetjes
  6. Herman en Derkje:
    21 maart 2013
    Leuk om weer iets te lezen over jullie voettocht,
    knap hoor al meer dan 300 km niet te snel anders zijn jullie
    zo gauw in Rome . Groet uit Dalfsen
  7. Fam schutte:
    24 maart 2013
    Ha Dick en Greta,

Denk eraan, op zondag geen wasjes aan de rugzak!!!
    Lijkt ons mooi gebied de EIFEL.
    Goeie tocht verder, op weg naar FRANCISCUS>
    groet Albert,Dicky,Dennis Rienke Jasper.
  8. Herma en bram:
    25 maart 2013
    Hoi Greta en Dick, leuk weer wat te lezen, wat een avontuur zeg, hopelijk komt de lente nu snel. nog veel plezier samen en groeten uiteen syberisch koud oudleusen. gr bram en herma
  9. Jurrie en Evy:
    25 maart 2013
    Hoi Greta en Dick,

Jullie zijn met een mooi avontuur bezig, prachtige foto's, maar zo te zien is het daar ook nog lang geen lente.
    Die voetjes van jullie hebben veel te verduren!
    Succes verder, en vooral blijven genieten, wij zien uit naar jullie volgende reisverhaal.
    Groetjes Jurrie en Evy
  10. Daniëlle:
    26 maart 2013
    Hoi Greta en Dick,

Wat een geweldige wandelverhalen! Ik hoop dat jullie inmiddels sneeuwvrij lopen en ben benieuwd naar jullie nieuwe belevenissen! 300 km. is al heel geweldig zeg/

Groetjes, Daniëlle
  11. Marijke en gerrit:
    26 maart 2013
    hai dick en greta het wordt beter in oudleusen met het weer hoplijk bij jullie verder nog een voorspoedige reis ps was wel een mooie foto alleen verkeerd merk. groeten marijke en gerrit.