Wat vooraf ging.....
24 februari 2013 - Oudleusen, Nederland
Even een korte omschrijving van wat vooraf ging.
Begin 2012 zijn we serieus gaan nadenken over een voettocht naar Rome.We hebben veel informatie gelezen van mensen die deze tocht al hebben gemaakt, zijn lid geworden van de vereniging voor Pelgrimswegen en zijn begonnen aan een cursus Italiaans.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar er zijn ook verschillende Pelgrimswegen naar Rome. Wij hebben gekozen voor een route door Duitsland en Oostenrijk. In eerste instantie kozen we voor Maastricht als startpunt, met de reden dat we vanaf ons huis het gedeelte in Nederland al hadden bewandeld via het Pieterpad. In Duitsland volgen we de lange afstandsroute E8. Deze route loopt vanaf Nijmegen richting Aken. Aken ligt weer ter hoogte van Maastricht, wat voor ons een goede reden was om toch maar Aken als startpunt te nemen. De E8 van Nijmegen naar Aken konden we mooi bewandelen in de voorbereidingsfase.
Onze wens was de tocht van Aken naar Rome in één keer te lopen in een tijdsbestek van ongeveer vier maanden. De periode om te lopen was op de eerste plaats afhankelijk van ons werk. Omdat het in de zomer erg warm is in Italië en vroeg in het jaar de passen in de alpen nog dicht zitten werd er uiteindelijk voor gekozen om begin maart te vertrekken met als doel eind juni in Rome aan te komen. Toen we in november onbetaald verlof aangevraagd hadden en deze kregen waren we zeker van onze zaak en konden we het wereldkundig maken, niet wetende dat in december alles veranderde. Op het werk van Greta deed zich een situatie voor die maakte dat het niet verstandig was om de gekozen periode afwezig te zijn en besloten we alles af te blazen. Toen dit nieuws net de ronde deed bleek begin februari dat er toch nog mogelijkheden waren om te vertrekken maar dan wel een kortere periode. Uiteraard hebben we deze kans met beide handen aangepakt.